Sunday 21 June 2009

Haflah Takhrij...


Assalamualaikum.
Alhamdulillah, dapat juga ana meluangkan masa petang ni nak posting. Entry kali ni nak berkongsi pengalaman Majlis Konvo kami di Jordan..

17 Jun 2009 hari yang paling manis dalam hidup ana dan kawan-kawan seperjuangan. Hari graduasi kami pelajar-pelajar fakulti Syariah dan pengajian Islam Universiti Yarmouk kali ke- 30 di Universiti Yarmouk, Jordan. Perasaan bercampur baur. Ada rasa gembira, sedih, takut dan macam-macam rasa dalam hati. Tak tahu macam maner nak gambarkan..

Bermacam-macam cabaran dan liku-liku kehidupan kami sebagai perantau dan penuntut ilmu di bumi anbiya' ini selama 4 tahun. Sedar atau tidak sedar, kami sudah bergelar graduan dari Universiti Yarmouk. Dengan berkat doa ayah, ibu dan kekawan kami berjaya membawa segulung ijazah untuk mereka. Terima kasih Allah.

Jam 2 petang majlis bermula. Suasananya seperti pasar borong atau mungkin seperti menonton pesta bola di stadium.. Suasana hingar-bingar dengar suara pekikan, nyayian dan pukulan gendang yang kuat membuatkan telinga hampir pekak dibuatnya.. Tetapi inilah dia suasana haflah khirij di sini.


ketibaan rais jamiah dan pensyarah2

Kami graduan2 diarah untuk berdiri dengan ketibaan rais jamiah dan barisan doktor2, pensyarah-pensyarah falkulti Syari'ah dan yang lain. Kami diperdengarkan dengan nyanyian lagu negara Jordan dan lagu Universiti Yarmouk. Kami semua dibenarkan duduk. Selepas itu, Pengerusi Majlis menjemput seorang wakil pelajar naik di atas pentas untuk memberi ucapan. Sewaktu ucapan tersebut, ana menitiskan airmata tatkala, ucapannya yang mengucapkan tahniah kepada ibu bapa yang hadir diatas kejayaan anak2 mereka. Tiba-tiba teringat kepada bapa dan mak ana di Sarawak.. Terbayang di kotak minda ana, alangkah seronoknya kalau mereka ada bersama dengan ana pada hari itu berkongsi kejayaan ini.


Ana tak nak bercerita panjang macam maner sebenarnya suasana konvokesyen di Jordan, sebab kekawan ana yang lain dah ceritakan suasana tersebut dalam blog mereka. Kalo nak tahu ceritanya, sila tengok my blog list di sebelah kanan anda. Tapi point pentingnya, Majlis Konvo di Jordan berbeza sangat dengan Mjlis Konvo di Malaysia.


ini la suasana masa konvonya, yang kat tengah2 tu semua graduan2..



0 comments:

Post a Comment

 

Dzatun Nithaqaini Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template