Tuesday 6 April 2010

KEMATANGAN perlu ada dalam KOMUNIKASI


Kehidupan ini perlukan KEMATANGAN untuk membuat setiap keputusan. Dan asas kebahagian dlm setiap perhubungan (keluarga, persahabatan,suami isteri dll.) perlukan KOMUNIKASI yang baik..

Kita tidak akan lari daripada membuat keputusan yang salah. Sekiranya terjadi keputusan yang salah…. siapa yang anda hendak salahkan?

Orang yang berjaya menyalahkan diri sendiri apabila tersilap membuat keputusan. Walaupun, sekiranya terdapat pihak lain yang menyebabkan kesilapan dalam keputusan yang anda lakukan, ataupun perancangan anda tidak menjadi oleh kerana pihak yang lain, jangan menyalahkan pihak yang lain.

Salahkan diri anda sendiri dan letakkan tanggungjawab tersebut pada diri anda. Dengan menerima kesalahan tersebut adalah dari pihak anda sendiri, ia akan menjadikan anda lebih kritikal dalam membuat keputusan pada masa hadapan.

Dengan menyalahkan pihak lain, anda seperti melepaskan tanggungjawab dan sukar untuk anda perbaiki diri sendiri.

Untuk membuat keputusan hendaklah dengan keputusan yang matang. Dari kematangan inilah menyebabkan kita boleh membuat keputusan yang betul. kene ingat setiap keputusan tidak semestinya betul.

So, kita sama-sama mencari samaada diri kita mempunyai kepakaran kematangan or sudah matang ke diri ini? or perlukah utk kita mencapaikan diri ke tahap KEMATANGAN?
Renung dan teliti diri kita...


KOMUNIKASI adalah satu perkara yang amat penting juga di dalam kehidupan. Dengan komunikasi ni la kadang-kadang menyebabkan berlaku perkara yang tidak diingini. kerana apa?

Komunikasi adalah salah satu cara untuk kita
menyampaikan maklumat atau messange yang ada dalam hati kita. Untuk sampaikan maklumat atau messange tersebut perlukan komunikasi yang baik dari setiap orang. Sampaikan maklumat atau messange itu dengan sebaik-baiknya sehingga sampai apa yang ada dalam hati kita.

Tapi ingat kadang-kadang apa yang kita katakan tidak semua benar dan mungkin yang sampai itu
hanya separuh kebenaran. So, hati-hati dengan setiap maklumat atau messange yang akan kita lontarkan kepada orang lain sehingga boleh memberi kesan yang buruk terhadap mereka.

Dan perlu kita ingat,
" kematanganlah perlu ada bersama-sama dengan komunikasi kita...."

Fikirkan apa maksud saya dengan kenyataan di atas..
Kalo masih keliru dengan kenyataan tersebut, boleh tanya saya sendiri..

0 comments:

Post a Comment

 

Dzatun Nithaqaini Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template