Sunday 10 July 2011

Agenda Hijrah Kita / Bagaimana pula BERSIH ?


Assalamualaikum...

Fuh, fuh...berdebu dah blog ni. Lama dah ana tak update blog.. Kesian kat blog ni sampai berhabuk. huhu...

Bismillahirrahhmanirrahim..

Pada 9 Julai 2011, baru dikhabarkan dengan peristiwa BERSIH.. Tak dapat bayangkan ketika itu, dengan begitu ramai rakyat Malaysia yang membanjiri jalan raya untuk menghadirkan diri ke perhimpunan tersebut tetapi dihalang oleh para polis.. Salahkah perhimpunana itu? Salahkah rakyat hadir ke perhimpunan itu sehingga dihalang sebegitu rupa.. Sehingga kaum wanita ditengking bagaikan melakukan perkara yang tidak baik..Betul ke tindakan pihak polis yang memukul anak2 muda..

Ana terpikir gak, salahkah rakyat untuk bersuara dengan politik sekarang.. Ke manakah 'maknanya demokrasi' untuk rakyat Malaysia?? Ana mengajak Mahasiswa2 dan Mahasiswi2 merenung dan berfikir demi keamanan negara dan adakah kita sebuah negara Islam??

mm..., pikirkan juga, kenapa rakyat sanggup hadiri perhimpunan ini? kalo betul pemimpin kita bertindak atas jaringan Islam dan rakyatnya duduk dalam keadaan zon selesa serta diberi peluang untuk bersuara.. kenapa Diadakan perhimpunan seperti ini dan kenapa rakyat menyokong perhimpunan ini? Kenapa, Why, Li maza ???

Dalam catatan sejarah, ada dua tokoh besar Islam yang telah mencatat kemenangan ke atas musuhnya. Pada kurun ke 14, muncul Sultan Muhammad al-Fateh yang berjaya membebaskan kota Constantinople daripada penjajahan empayar Rom Timur.

Seorang lagi Sultan Salehuddin al-Ayyubi yang telah membebaskan Baitul Maqdis. Berita ketakwaan, kejujuran, kesantunan dan keadilan mereka berdua sudah tersohor bukan sahaja dalam kalangan umat Islam tetapi juga bukan Islam.

Barat sendiri mengakui kehebatan peribadi dan ketangkasan kedua-duanya. Bukan rahsia lagi bahawa tentera barisan hadapan Sultan Muhammad al-Fateh dan Sultan Salehuddin terdiri daripada mereka yang istiqamah mengerjakan solat tahajud, membaca al-pQuran dan berpuasa sunat.

Dua pemimpin besar itu patut kita jadikan 'timbang tara' untuk mengukur keupayaan pemimpin Islam masa kini. Tidak keterlaluan kalau dikatakan, pemimpin Islam masa kini belum benar-benar serius untuk mencapai keunggulan tersebut. Mereka belum benar-benar serius membina takwa dan juga kekuatan lahiriah.

Fikir-fikirkan..

Apakah perubahan yang perlu dan segera dilakuakn??



0 comments:

Post a Comment

 

Dzatun Nithaqaini Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template