Thursday 12 April 2012

Hormati Anakmu


Assalamualaikum sahabat2 sekalian...

Sudah lama ana tak update blog untuk label 'Didik si Manja'.. Kerana sibuk dengan thesis ana sehingga tidak ada masa untuk berkongsi ilmu dengan sahabat2 sekalian.. Alhamdulillah, hari ini ana diberi kesempatan untuk berkongsi ilmu sekali lagi di alam maya ini. Bersyukur ke atas Mu Illahi..

Apa yang dimaksudkan dengan tajuk di atas? Hormati anakmu?? Mesti ramai yang tertanya-tanya kan.. Kenapa ibu ayah kene hormati anak mereka sedangkan anak pun tak hormat mereka??

Arhhh... Itu la yang ana nak kongsi dengan kalian.. Bagaimana kita atau mak ayah hendak mendidik anak yang bertanggungjawab dan menghormati Orang Tua mereka.. Fikirkan bagaimana latar belakang seseorang hasil didikan ibu bapa yang berbeza-beza. Ibu bapa mengambil proses yang lama ketika membenihkan sikap negatif dalam diri anak, sama ada secara sedar atau tidak. Mereka juga mahukan perubahan anak dalam sekelip mata..

Fikir-Fikirkan wahai ibu ayah dan yang bakal menjadi ayah dan ibu..

Selalu kita dengar pesanan bahawa anak-anak mesti menghormati ibu ayah mereka.. Tapi ada segelintir daripada anak-anak mengatakan ini tidak adil asyik anak yang diingatkan supaya hormat kepada ibu bapa..

Fikir-fikirkan la wahai anak-anak kenapa kita diingatkan supaya hormat kepada ibu bapa..

Apa yang perlu kita ketahui dan kita sedari di sini adalah ibu bapa pun perlu hormat kepada anak sekiranya mahu dihormati..

Didikan yang terbaik untuk anak-anak adalah didik mereka semasa kecil lagi. Ajarkan mereka apa itu hormat dan tanggungjawab.. Bermula dari ibu bapa dulu baru turun kepada anak-anaknya. Sebagai ibu bapa, hormati anak-anak sebagaimana ibu bapa mahu dihormati.. Maka kita akan melahirkan seorang anak yang bertanggungjawab..

Fahamilah disebalik kata-kata tersebut wahai ibu dan ayah.. Apakah yang dimaksudkan ibu bapa perlu hormati anak mereka untuk mendidik mereka..

Waallahu 'alam..

0 comments:

Post a Comment

 

Dzatun Nithaqaini Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template