Thursday 12 April 2012

Keyakinan Kita Terhadap Allah SWT


Assalamualaikum...

Bagaimana keyakinan kita terhadap Allah dalam kehidupan ini ?? Kadang-kadang kita mendapat hidayah daripada Allah adalah melalui pembacaan buku2, majalah2 dan banyak lagi..

Entry ana kali ini ingin berkongsi kepada sahabat2 sekalian dengan ilmu yang ana dapat daripada pembacaan satu novel "Sebarkan Cinta-Mu" yang ditulis oleh Fatimah Syarha.. Penulis yang ana sangat minati dan kagumi.. Semoga apa yang ana kongsikan hari ni medapat keberkatan dariNya dan apply its teaching as guidance in their daily lives. Amin..


Ana ambil sedikit part di dalam novel tersebut : -

" Kamu terlalu yakin pada masa hadapan," nilai Pak Musa.

" Allah yang memberi kayakinan. Biarlah masalah ini tidak dapat diselesaikan sekarang. Ia memberi ruang untuk kami mengadu kepada-Nya. Mungkin Dia suka pada rayuan kami, sebab itu Dia masih tidak memakbulkan doa kami. Kami juga tetap bahagia dapat merintih kepadaNya," kata Pak Yodong.

Apa yang ana dapat simpulkan daripada kisah di atas menunjukkan bahawa tidak salah untuk kita terlalu yakin dengan apa yang kita impikan tetapi perlu dengan usaha dan doa kita kepada Allah SWT.. Kita hendaklah bersangka baik dengan -Nya..

Jangan terlalu cepat berputus asa dengan setiap apa yang kita usahakan.. Allah pasti menguji hamba-Nya.. Ana ambil contoh ; jangan terus mengalah untuk berdoa atas sebab doa kita tidak dimakbulkan atau lambat untuk dimakbulkan.. Teruskan usaha kita dalam berdoa kerana kita percaya Allah merancang yang terbaik untuk hamba-Nya dan berbahagia dengan usaha kita itu kerana ia pasti menghasilkan kejayaan yang kita inginkan..

P/S :
Lupakah kamu pada sabda Nabi yang sangat menghiburkan, 'Barang siapa memperbanyakkan istighfar maka Allah SWT akan menghapuskan segala kedukaannya, meyelesaikan segala masalahnya dan memberi rezeki dari arah yang tidak disangka.'

Waallahu 'alam....

0 comments:

Post a Comment

 

Dzatun Nithaqaini Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template