Saturday 1 December 2012

Peringatan !!


Assalamualaikum WBT...

Rasanya sudah lama ana tak 'update' blog.. Tibe2 teringat dengan blog, my blog adalah salah satu cara ana mengajak sahabat2 merenung dan berfikir sejenak dan yang paling penting kita sama2 muhasabah diri..

Terasa kosong minda dan hati bila tidak diisi dengan ilmu. Terasa jauh dari dunia bila satu hari apatah lagi seminggu, 2 minggu atau sebulan tidak membaca atau mengorek ilmu baru. Asyik sibuk dengan kerja, ana rasa ada 'something' yang kosong di dada yang tidak diisi.. Oh, patut la rasa kosong, 2 hari dah tak buka ilmu (buku/kitab) untuk dibaca.. Tambahan juga, 2 minggu dah tak buat usrah dengan adik-adik, macam2 je halangan bila kami dah pilih tarikh.. 


Ya Allah, bersyukur dan terima kasih kepadaMu kerana masih diberi peringatan serta taufiq dan hidayah dalam tuntutan ilmuMu.. 

Sahabat-sahabat, renung dalam diri kita, muhasabah sebelum tidur.. apa yang kita dah buat and apa yang patut kita lakukan tetapi tidak dilakukan lagi.. Dalam setiap detik kita, pernafasan kita adakah sentiasa bersama Allah? Renung sejenak..

Adalah sangat rugi apabila diri seorang hamba yang lalai untuk tidak mengingatiNya.. Latih dalam setiap hembusan pernafasan kita dengan kalimah Allah.. Jangan ada sedetik pun terlepas dari menyebut namaNYA..

Kita akan merasa tenang dalam melakukan setiap langkah perjuangan atas titian yang membawa kepada ibadah.. Kita inginkan setiap perbuatan kita menjadi satu ibadah.. InsyaAllah, setiap yang kita lakukan tidak akan sia-sia..

Sengaja ana mengajak sahabat2 untuk berfikir dan ia juga menjadi peringatan kepada ana sendiri dan sahabat2 sekalian.. Jom sama-sama membentuk peribadi yang mulia..

Teringat satu kata-kata yang boleh ana kongsikan di sini :
" Peribadi yang mulia ialah pandai dan percaya akan kekuatan dirinya sendiri, akal, perasaan dan kemahuan yang sudah ada dalam jiwa sejak dalam kandungan. "

waallahu 'alam.. 

0 comments:

Post a Comment

 

Dzatun Nithaqaini Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template