Saturday 10 April 2010

Epilog Permusafiranku dulu..


ketika aku dalam tahun kedua (bermonolog sendirian ketika itu..)

Permusafiran di bumi Urdun ini nikmatnya masih terasa walaupun peritnya sesekali turut melanda.

Mata semakin kuyu untuk bertentang mata dengan si kitab...sesekali terhenti...hilanglah rasa untuk membaca..ya, saat ini. Ketika inilah terasa sesuatu kehilangan...sebuah semangat baru yang dulu aku gemakan. Mungkin bukan aku seorang yang mengalaminya juga bukan kamu seorang. Malah mungkin semua teman seperjuangan turut merasainya. Semangat yang hilang di mana akan dicari lagi????

Semangat aku kian luntur kini mengenangkan tanah arab ini yang aku bayangkan sebelum menjejak kaki ke sini. Sebuah negara yang bakal mengubah sikap dan pendirianku juga keperibadian yang belum mampu mengikut segala peraturan Ilahi.

Aku bayangkan, sebuah negeri yang bakal menemukan aku dan sahabat kepada satu sahsiah muslim dan muslimah yang sebenar.
Tetapi sehingga ke hari ini, aku masih tertanya-tanya apakah perubahan yang aku lakukan ??? Apakah aku, lalaikah aku, atas tanggungjawab aku terhadapNya.. masih mencari-cari di manakah sinar yang diredhai Ilahi...
Berjayakah negeri ini memuslimahkan aku sebagai sebenar-benarnya muslimah sebagaimana yang kita cita-citakan??? Bila mana disebut tanah berkat sebagai Dataran Syam ianya seketika menyenangkan hatiku.
Namun bila terbayang kehidupan dan budaya mereka yang menakutkan jiwaku dan juga turut meresahkan aku, aku gelisah, masih adakah sinar untuk umat arab membetulkan diri mereka.

Segalanya Allah Maha Berkuasa lagi Maha Mengetahui. Kita sebagai pendatang bukanlah ingin mencari satu budaya yang sebegitu di sebuah negara Islam yang di diami oleh penduduk arab ini. (sapa yg pernah g jordan mengetahui bi'ah mereka).
Semuanya bergantung kepada keimanan yang tersimpan di lubuk hati. Tepuk dada, tanyalah iman...

Kepada sahabat2 yang masih meneruskan pengajian kalian di Bumi Urdun semua semoga kita tabah dalam meneruskan perjuangan ini.
Wallahu'alam...



0 comments:

Post a Comment

 

Dzatun Nithaqaini Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template